Hallo

Ik ben Ilse en oorspronkelijk ben ik van opleiding leerkracht secundair onderwijs.
15 jaar stond ik in de klas tussen leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs.

Als je te horen krijgt dat je zevenjarige ongelukkig is in de klas, dan zakt de grond je als mama onder je voeten weg… Ik ging op zoek naar antwoorden en kwam bij hoogbegaafdheid terecht.

Als leerkracht triggerde het thema me ook, want wat wist ik nu écht over hoogbegaafdheid? Hoeveel kinderen had ik “gemist” of “te weinig gegeven” door mijn gebrek aan kennis?

Ik besliste om met te gaan verdiepen in het thema.
Via Hoogbloeier Gifted Academy volgde ik zowel de verdiepinsgopleiding als de expertopleiding en legde ik examen af.
Ik werd partner van het expertisenetwerk Hoogbloeier en werkte een tijdje als lesgever en coördinator onderwijs bij Hoogbloeier Gifted Academy.
Ik startte mijn praktijk Hoogbegaan in mijn woonkamer, maar zit ondertussen in mijn gezellige praktijk in onze tuin in Pelt.

Ik begon in september 2019 ook als HB-Expert in Middenschool Heilig Hart in Bree.
Daar ben ik actief lid van de werkgroep meerbegaafdheid en geef ik “Breintraining” en interne coaching aan onderpresterende leerlingen.
In 2022 werden zij erkend als één van de drie eerste Talent Points van het ETSN-netwerk.

Eind 2020 lanceerde de minister van onderwijs in Vlaanderen een project waar scholen, die al een goed uitgewerkt beleid hadden voor cognitief getalenteerde leerlingen op kandideren via een projectvoorstel. Daar werden 13 scholen geselecteerd als voorbeeldschool.
Er werd ook een expertisecentrum geselecteerd om de scholen te ondersteunen op wetenschappelijk vlak. Dit expertisecentrum zocht iemand met ervaring in het onderwijs en kennis van ‘gifted education’. Zo kwam ik terecht als werknemer bij expertisecentrum TALENT van de KU Leuven. Samen met Professor Karine Verschueren, Sabine Sypré en Pieter Verachtert werk ik mee aan het verspreiden van wetenschappelijk onderbouwde ‘good practices’ en brengen we via onderzoek kwaliteitsverwachtingen en professionaliseringsnoden in kaart.
Dit project loopt nog tot oktober 2022.

Omdat de ECHA opleiding al een hele lange tijd een droom van me was, schreef ik in augustus 2021 ook een motivatiebrief om deze opleiding te mogen volgen. Ik werd geaccepteerd en slaagde ondertussen voor blok één (Theoretische kennis en wetenschappelijke onderbouwingen) en twee (keuzemodule verrijking) van de Radboud International Training on High Ability. Momenteel zit ik daar in de fase ‘leren op de werkplek’ en ‘eindproduct’.

Wie weet tot snel in mijn praktijk!