weetjes over het hoogbegaafde brein

Het brein is en blijft een intrigerend iets. Het hoogbegaafde brein blijft ook veel wetenschappers boeien. Er werd al veel onderzoek naar gedaan, maar er is ook nog steeds veel onderzoek nodig.
De weetjes over het hoogbegaafde brein in het lijstje zijn conclusies uit wat ze nu weten. Dit veld is nog in volle ontwikkeling en met elk extra onderzoek kan hier een ander inzicht komen.
Het lijstje werd opgesteld na het volgen van een lezing van Nicole Tetreault.

8 weetjes over het hoogbegaafde brein.

Een blij brein is een actief brein.

Als een brein actief en ge├źngageerd bezig kan zijn, komt er dopamine vrij. Dan heb je dus een ‘blij brein’. Bij saaie leerstof of te veel herhaling zagen de onderzoekers de activiteit van het brein onmiddellijk dalen.
Het brein wordt dus effectief minder actief als de uitdaging er niet is.

Het verwerken van zintuiglijke prikkels is intenser:

Bij neurofysiologisch onderzoek gingen wetenschappers hoogbegaafde hersenen bestuderen en hoe ze reageerde op bijvoorbeeld geluid. De onderzochte personen reageerden eerder op het geluid, de activatie van het brein was hoger en het effect ervan duurde langer.

Elk brein is uniek zoals een vingerafdruk.

Steeds meer komt de neurodiversiteit in kaart. Elk brein is anders, legt andere verbindingen, heeft een verschillend aantal neuronen, hoeveelheid witte stof, …
Ook hoogbegaafde breinen zijn dus allemaal heel divers.

Elk brein heeft een unieke activatie bij leren.

Een recente studie (2020) laat zie dat er een unieke breinactivatie is bij elk persoon die leert. Met andere woorden leert elk persoon effectief anders, want iedereen gebruikt verschillende onderdelen en verbindingen van zijn hersenen.
Hier ligt een verklaring waarom een manier van aanbieden voor het ene kind werkt en voor het andere totaal niet.

Het hoogbegaafde brein heeft een “bedrading” die voor meer emotionele intensiteit kan zorgen.

Er is bewijs dat er meer verbindingen zijn tussen het onderdeel in de hersenen waar de emoties worden waargenomen en de prefrontale cortex. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de emotionele intensiteit van hoogbegaafden. Hier is nog meer onderzoek voor nodig.

Er zal geduld nodig zijn voor emotionele ontwikkeling bij hoogbegaafde kinderen.

Kinderen hebben vaak primaire reacties op gebeurtenissen. Deze worden dan vaak gezien als uitbarstingen of ‘lastig doen’.┬á Hun prefrontale cortex, waar onder andere de emotieregulatie in zit, heeft tijd nodig om te ontwikkelen. We weten dat de ontwikkeling van de prefrontale cortex loopt nog tot aan je 30ste levensjaar. Dit verschilt bij elk persoon, ik geef hier het uiterste mee.
Het kind heeft dus tijd nodig om die regulatie en de communicatie die ermee gepaard gaat te ontwikkelen.
Realistische verwachtingen zijn hier dus heel erg belangrijk.

Een hoogbegaafd brein heeft meer witte stof.

Toch wil het feit dat het hoogbegaafd brein meer witte stof bevat, niet automatisch zeggen dat de verwerkingssnelheid hoger ligt.
De vergelijking met een drukke autoweg kan hier worden gemaakt: Hoe meer wegen, hoe meer verkeer er mogelijk is en dus ook hoe sneller een verkeersopstopping kan optreden.

 

Welke weetjes van het hoogbegaafde brein vond jij interessant?
Heb je nog aanvullingen?

Lees ook: Ik hoop dat mijn kind niet hoogbegaafd is.

Pinnen voor later:

Boekentips hoogsentitiviteit

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.