Met grote ogen keken mama en papa elkaar aan. Hadden ze dat nu goed gehoord? Had de kleine kleuter van vier zich nu net versproken? Kende ze het grote geheim van de Sint?
Ja, dat was toch écht wat ze hadden gehoord. Het meisje probeerde zichzelf nog te herpakken, want ze besefte zelf dat ze een ‘foutje’ had gemaakt! Oeps!

Op naar school

De ouders vonden dat dit toch wel iets was wat aan de juf moest worden gezegd, want moest ze zich in de klas uitspreken, dan kon de juf er op gepaste wijze op reageren.  “Heeft u het haar zelf verteld?”, kregen ze als vraag.
Neen, ze had het niet van mama en papa en grote broer was het duidelijk ook niet geweest, dat was anders echt wel aan zijn gezicht af te lezen geweest.
Nee, dit had ze helemaal zelf uitgepuzzeld.

Verbanden zien

Hoogbegaafde kinderen zoeken verbanden, analyseren en trekken conclusies.
Hoe kan de Sint al daar zijn als hij nog niet aangekomen is in Antwerpen?
Waarom heet dat paard anders in Nederland dan in België.
Hij kan toch niet door de schouw, want die is er niet bij ons huis.
Wat is dat met die pieten discussie?
De Sint spreekt op TV een heel andere dialect dan bij ons in de zaal.
Hoe kan de Sint dat betalen?
Zoveel vragen en uiteindelijk door hebben dat het gewoon niet anders kan dan dat papa en mama de Sint spelen.

Sociaal wenselijk gedrag

Maar daar kwam deel twee van het verhaal. Want ze wist nu wel dat de Sint niet echt was, maar ze wist ook dat kleine kinderen dat nog niet hoorde te weten. Dus speelde ze het spel mee. Achteraf bedacht mama zich nog dat ze helemaal niet zenuwachtig was de avond van de Sint. Er was geen spanning…
Het meisje speelde het spel zoals het hoorde: wortel in de schoen, glaasje water voor de Sint…

Afspraken maken

De Sint komt weer bijna naar het land. Tijd om afspraken te maken, want we willen het niet voor andere kinderen verpesten…

Het meisje had alle begrip dat ze het niet mocht verder vertellen. (Ook niet per ongeluk! 😉 )

Hoogbegaafde kinderen denken veel verder na, leggen verbanden en trekken conclusies. Het geheim van de Sint is voor sommigen van hen niet lang een geheim geweest!

 

Q: Hoe zat het bij jouw kinderen? 

2 thoughts on “Het hoogbegaafde kind en het geheim van de Sint.

  1. Mijn jongste wist het al op de peuterspeelzaal (in nl. 2 – 2 1/2) .. We hebben hem aangehoord en bevestigd wat hij dacht en klaar. Hij wist het, ook inderdaad alle verbanden snel gelegd. We hebben hem verteld dit niet tegen anderen te vertellen. En dat was het eigenlijk wel. Op school speelde hij het spelletje gewoon mee en heeft nooit tegen anderen gezegd hoe het zat. Jongste heeft IQ van 141 overigens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.