Hallo Ilse, ik ben xxx, 17 jaar en zit in het 6e middelbaar in de richting wetenschappen wiskunde. Ik ben zover ik weet niet hoogbegaafd, maar ik kom je vaak tegen op TikTok en herken mij wel vrijwel altijd in je verhalen/ video’s. Ik heb tot dit jaar eigenlijk nooit iets voor school moeten doen, ik deed tot het 4e middelbaar Latijn, en ook hiervoor heb ik eigenlijk nooit veel moeten studeren. Nu zijn ze op school veel bezig met studiekeuze voor volgend jaar, er zijn bijvoorbeeld ook al sinds het begin van het schooljaar extra lessen voor degene die een ingangsexamen moeten doen. Maar ik heb echt totaal geen idee, met mijn punten nu, zeker ten opzichte van de de hoeveelheid dat ik leer zou ik denk ik de meeste richtingen wel aankunnen, maar hier zit het probleem…
Er is niet echt een vak waar ik heel erg in geïnteresseerd ben, en perse mee verder zou willen, maar er is ook niet echt een vak waar ik zeker niet mee verder zou willen. Ik heb alleen wel wat schrik dat ik als ik een hoge richting neem, dat ik niet genoeg kan studeren omdat ik dit nu nooit echt heb moeten doen. Heeft u misschien wat tips
[…]
Over het leren studeren, ik wil het vaak wel proberen en me er echt achter zetten maar meestal stel ik het dan toch uit omdat ik weet dat als ik iets ‘s morgens of tijdens de middagpauze even nalees, dat het ook wel zal lukken, heeft u hier misschien iets voor wat zou kunnen helpen dat ik het toch wat leuker of interessanter vind om aan te beginnen?
Deze jongedame is een voorbeeld van een cognitief sterk meisje, dat nooit écht gezien werd of dat nooit écht de ondersteuning kreeg om voldoende leervaardigheden en studievaardigheden te trainen. De twijfel die ze heeft is dan ook niet vreemd. Wat moet je kiezen als alles nog interessant is en alles ook nog wel zou kunnen met jouw potentieel? De angst die ze heeft is ook niet helemaal ongegrond. Als we weten dat ongeveer 1/3 van de cognitief begaafde studenten na drie jaar hoger onderwijs een jaar achterstand heeft opgelopen, zien we dat hier een risico zit voor deze jongedame.
Maar uiteraard gaan we niet doemdenken. Er zijn tips die ik met haar heb gedeeld en aangezien ik niet denk dat ze de enige is die met deze vragen zit, zet ik ze even op een rij in dit artikel.
Het is niet omdat je nog niet hebt leren studeren, dat je dit niet meer kan leren.
Leren studeren en alles wat daarbij gepaard gaat is een kwestie van trainen. Cognitief talent kan getraind worden door voldoende uitdaging op niveau aan te bieden. Daarom beginnen we daar best zo vroeg mogelijk mee.
Als je te weinig uitdaging hebt gehad in het secundair onderwijs, dan kan het zijn dat je wat achterstand hebt in die leervaardigheden en studiestrategieën. Het besef dat dit het geval zou kunnen zijn is daar al heel belangrijk. Want dan weet je dat het mogelijk is dat je een inhaalbeweging moet gaan maken. Je weet dan dat het je tijd en moeite kan kosten om die inhaalbeweging te maken. Frustratie zal daar ongetwijfeld bij horen! Het besef dat je gewoon nog vaardigheden mist én dat je die kan leren is super belangrijk in dit proces.
Laat je leiden door jouw waarden, niet door wat de omgeving verwacht dat je doet met jouw cognitief potentieel.
Als je overal sterk in bent, gaat de brede omgeving vaak verwachten dat je een bepaalde richting uitgaat. Arts, advocatuur, ingenieur… Er is op zich helemaal niets mis met de lat voor jezelf hoog leggen natuurlijk. Het is echter ook belangrijk dat je keuzes baseert op persoonlijke waarden en die dingen waar jij gemotiveerd voor bent.
Wat zijn die belangrijke waarden voor jou? In welke jobs kan je die terugvinden? Wat zijn jouw talenten? Waar zou jij een verschil in willen maken? Welke jobs lijken je oprecht leuk om te doen? Met welke jobs heb je impact op zaken waar je graag in wil bijdragen?
Een inhaalbeweging maken voor leren studeren is een pak makkelijker als je jezelf kan motiveren omdat je een doel voor ogen hebt dat resoneert met jouw waarden. Tijd steken in het leren van een job waar je helemaal niet blij van wordt kan dat leren studeren héél erg zwaar maken.
Een mooi boek met effectieve leerstrategieën is het boek “Leren Hoe? Zo” van Tommy Opgenhaffen. Dit boek kan je vast en zeker al een eind op weg helpen bij die inhaalbeweging.
Er zijn ook professionelen die je kunnen helpen om waarden en talenten duidelijk te krijgen. Als je dat zelf moeilijk vindt, kan je altijd hulp inschakelen. Ook dat is helemaal oké!
Keuzes staan niet in steen gebeiteld
Het lijkt soms zo definitief, de studiekeuze die je maakt! Er zijn echter verschillende wegen om ergens te geraken. Ik zou de mensen die een andere job doen dan hun oorspronkelijke diploma en mensen die een carrière switch gemaakt hebben de kost niet willen geven. Weet dat dit oké is. Je mag blijven groeien, een diploma is geen eindpunt. Zie het dan ook niet als dusdanig. Het kan rust geven dat je weet dat je altijd nog een ander pad kan en mag nemen. Je groeit als persoon je hele leven lang. Je behoeften kunnen veranderen en je mag dan ook ten alle tijden je professionele bezigheden bijsturen.
Het belang van uitdaging
Deze jongedame geeft ook heel mooi weer waarom het ontzettend moeilijk is om gemotiveerd te studeren als nalezen in de pauze ook nog wel lukt…
Dit is de reden waarom er in het onderwijs absoluut nog een weg te gaan heeft in het begeleiden van cognitief sterke leerlingen. Deze 17-jarige had al heel wat meer leer- en studiestrategieën kunnen opdoen als haar potentieel tijdig was gezien… Misschien was zelfs de studiekeuze al een stuk makkelijker geweest voor haar omdat ze door in de diepte te duiken van lesstof misschien al op iets was gebotst wat haar vuur van binnen helemaal kon aanwakkeren.
Tot slot
Het is nooit te laat om te leren studeren of om je pad aan te passen. Dat mag een geruststelling zijn!
Ik vind het wel oprecht jammer dat deze jonge vrouw niet de ondersteuning heeft gekregen, die dit allemaal heel wat anders had kunnen doen lopen!
Wil je als ouder graag meer informatie over het begeleiden van jouw kinderen met een cognitief potentieel dan ben je welkom op één van onze evenementen in Belgisch Limburg, of bij de evenementen van collega specialisten over heel Vlaanderen en Nederland.