Blogs die Ilse Verhoeven schreef voor de Hoogbloeier nieuwsbrief

Sinds 2019 ben ik partner van het Hoogbloeier expertisenetwerk in Vlaanderen. Als partner schrijven we op geregelde tijdstippen blogartikelen voor de Hoogbloeier nieuwsbrief. Ik zet hier linkjes naar de blogs die ik al schreef met een korte inhoud bij elkaar.

De drempel over voor je hoogbegaafde kind: Gesprek op school

Als ouder van een vermoedelijk hoogbegaafd kind kan het moeilijk zijn om openlijk te verklaren dat je dat vermoeden hebt. Veel ouders denken dat ze misschien gezien zullen worden als “weer zo’n ouder”.
Wanneer is het belangrijk om contact te leggen met de school? Wat zijn de indicaties die je kan hanteren om te beslissen of het tijd is om (weer) naar school te stappen?
Je leest zet in dit artikel op de Hoogbloeier site.

Vertel je een kind dat er hoogbegaafdheid werd vastgesteld?

Als een kind een (dure) intelligentietest heeft afgelegd en je hebt dan je zwart op witte score, vertel je dat dan aan je kind? Zoals altijd is het niet zo simpel om hier ja of nee op te antwoorden. Bij volwassenen horen we soms dat bevestiging rust in hun hoofd kan brengen. Bij kinderen kan er een gevoel van druk ontstaan om aan het label te voldoen.
Het genuanceerde artikel lees je hier op de Hoogbloeier site.

Waarom we moeten inzetten op het professionaliseren van leraren

Voor mijn RITHA/ECHA eindproduct dook ik in de literatuur rondom professionaliseren van lerarenteams en directies op vlak van “gifded education”. Ik maakte een training voor directieteam die hen basiskennis geeft en ook redenen en manieren om draagvlak bij hun team te verhogen.
Ik schreef ook hierover een artikel voor Hoogbloeier, dat kan je hier lezen.

Een introductie in de wereld van Dynamic Assessment

Met een aantal collega’s van Hoogbloeier volgenden we in maart 2024 de workshop Dynamic Assessment of Learning Potential bij Professor Tzuriel in Nederland. In dynamische testen gaan we op zoek naar de zone van naaste ontwikkeling en helpen we kinderen verder op vlak van die zaken waar ze moeite mee hebben. Het volledige artikel dat ik schreef voor de Hoogbloeier nieuwsbrief, met ook redenen waarom het nuttig kan zijn voor een hoogbegaafd kind om een dynamische testing te laten doen kan je hier lezen.

Dynamic assessment met professor Tzuriel



Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.